مقالات مقالات .

مقالات

خطرات و نکات ایمنی برای استفاده از متیل استات

آب نمی تواند آن را خاموش کند و حتما باید از دی اکسید کربن استفاده نمایید.

در هنگام استفاده از متیل استات باید دقت داشته باشید که این ماده با پوست و چشم شما تماس نداشته باشد. علاوه بر آن استنشاق بخارهایی که از این ماده متصاعد می گردد، در طولانی مدت می تواند موجب سردردهای شدید و حتی خواب آلودگی گردد. بنابراین برای استفاده از این حلال توصیه می شود که حتما از تجهیزات ایمنی مناسب نظیر دستکش، عینک و ماسک کمک بگیرید. در صورت تماس این ماده با پوست یا چشم، بلافاصله محل مورد نظر را با آب به خوبی بشویید و خود را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانید.

نحوه تولید متیل استات در صنعت
در صنعت برای تولید متیل استات راه های گوناگونی وجود دارد اما یکی از رایج ترین آنها، استفاده از متانول است. در این روش متانول تحت فرآیند کربوناسیون قرار می گیرد و طی این فرآیند ماده ای به نام استیک اسید به دست می آید که به آن جوهر سرکه نیز می گویند. در این فرآیند در هنگام تولید جوهر سرکه، متیل استات نیز به عنوان محصول جانبی حاصل می شود.

CH3OH + CO → CH3COOH + CH3COOCH3

از دیگر روش هایی که از آن برای تولید این ماده استفاده می شود، ایجاد واکنش شیمیایی میان استیک اسید و متانول است که این واکنش می بایست در حضور اسیدهای قوی صورت بگیرد.

CH3OH + CH3COOH → CH3COOCH3 + H2O
نحوه نگهداری از متیل استات
متیل استات را باید در ظروف درب دار و در فضای مخصوص ذخیره سازی مایعات قابل اشتعال نگهداری کرد. این منطقه باید خشک، خنک همراه با تهویه مناسب باشد. ضمن اینکه از نور مستقیم خورشید، گرما، شعله های آتش، اسیدها و قلیاهای قوی، نیترات ها و اکسید کننده های قوی دور باشد. می توان آن را در مخازن فولادی ضد زنگ، آلومینیوم یا کربن نگهداری نمود. در زمان باز کردن درب ظروف یا حمل آن باید مراقب بود تا مواد نشت نکنند. در صورت ایجاد آتش سوزی باید از خاموش کننده های فوم استفاده کرد.
متیل استات چه تفاوتی با استون دارد؟
برخی از افراد تصور می کنند که متیل استات همان استون است. در حالی که این طور نیست. متیل استات و استون دو ترکیب متفاوت هستند که کاربردهای مشابه زیادی دارند. متیل استات برخلاف استون بوی کمی دارد و یک گزینه ی عالی برای استفاده در مبلمان و خودرو می باشد. این ماده در انواع لوازم آرایشی مانند عطرها، پاک کننده های لاک و ناخن به کار می رود. می توان گفت که متیل استات به علت نقطه اشتعال بالا و خواص آبگریزی که دارد، بهتر از استون می باشد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۴:۴۳ توسط:target موضوع: نظرات (0)